wtorek, 1 kwietnia 2014

Pierogi z mąki orkiszowej pełnoziarnistej z kaszą gryczaną i pieczarkami

pierogowalternatywbez mleka i białej mąki 



Pyszne i zdrowe pierożki pełnoziarniste. Bez posmaku chlebowego, który wyczuwalny jest np. w pierogach z maki żytniej. Smak orkiszowych podpasował mi idealnie. Ciasto lepi się również bardzo przyjemnie.

Ostatnio dużo się dzieje i w związku z tym mało czasu na dodawanie postów na bloga. Przede wszystkim brak czasu na zrobienie zdjęć w ciągu dnia, bo wieczorem światło na to nie pozwala. Od około 3 tygodni wprowadzam poważne zmiany w odżywianiu. Popchana chęcią zajęcia się swoim odżywianiem na dobre, odwiedziłam dietetyczkę - naturoterapeutkę. Dieta którą mi zaleciła, ma sporo zakazów i zaleceń. Przede wszystkim bez cukru, pszenicy, żyta i jęczmienia orąz krowiego nabiału. I to ostatnie jest dla mnie najgorsze :( Zaczęłam piec chleb, robić zdrowe słodycze i jeść dużo więcej roślin straczkowych. Mam nadzieję, że teraz, kiedy ciemniej robi się już sporo później, będę mia więcej okazji na regularne dodawanie postów :)

Będzie się teraz pojawiać sporo zdrowych przepisów, ale czasem zapewne pozwolę sobie na drobne grzeszki :)


Wczoraj, z racji że miam wyjatkowo dużo czasu zrobiłam grochówkę i pierogi. Z pierogami miam trochę problemów. Ciasto które zrobiłam na poczatku, bo w planach miałam bezglutenowe z mąki gryczanej i ryżowej - kompletnie się nie kleiło i strasznie rwało. Zmęczona i zła zdecydowam się zmienić mąkę. Zrobiłam ciasto 100% z maki orkiszowej pełnoziarnistej. Gluten niestety pozostał, ale pszenicy nie ma, czyli cel nr. 1 został osiągnięty :) W mojej ustalonej diecie orkisz jest dozwolony, więc w sumie finalnie wyszłam na plus :)







Składniki:


Farsz


szklanka kaszy gryczanej (suchej)

500g pieczarek
cebula (ja użyłam 3 b.małych)
sól i pieprz
masło
oliwa z oliwek

opcjonalnie

jajko
* ser

Ciasto

500g maki orkiszowej pełnoziarnistej

ok. szklanka gorącej wody
3-4 łyżki oleju
1 jajko 
szczypta soli






Wykonanie:


Kaszę gotujemy na sypko w proporcji 1:2 (kasza:woda lub bulion) Jeśli używamy wody, doprawiamy kaszę pieprzem sola i ewent. słodką papryką


Cebulkę szklimy na zimnym maśle i łyżce oliwy. Dodajemy pokrojone lub starte na tarce o grubych oczkach pieczarki. Solimy lekko i dodajemy pieprz. Podsmażamy do odparowania. Ja resztę wody odcisnęłam później na durszlaczku. 


Po ostudzeniu mieszamy kaszę z pieczarkami, przyprawiamy do smaku. Można opcjonalnie dodać 1 jajko lub np ser


Ciasto rozwałkowujemy na stolnicy oprószonej lekko mąką orkiszową, wycinamy pierożki i lepimy :)
Gotujemy na wrzątku, solimy po ugotowaniu.
Podajemy z ulubionymi dodatkami. U nas tym razem masełko i śmietanka. 
 



13 komentarzy:

  1. Martwiłam się, że Cię długo nie ma :) Ale już teraz rozumiem powód ;) Będę z ciekawością zaglądać do Twoich przepisów w takim razie, bo i ja chciałabym coś zmienić w moim odżywianiu ... Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojj no trochę mnie nie było :( ale teraz powinnam być tu częściej ;) Zapraszam w takim razie serdecznie na nowe przepisy i do wspólnych zmian :)) pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  2. o, fajnie wiedzieć, że mąka orkiszowa dała radę :) takie pierogi są o wiele lepsze niż pszenne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dała dała, a też się obawiałam szczególnie po nieudanej próbie z gryczaną :P

      Usuń
  3. Hej, hej, gryczana, ryżowa, kukurydziana się nie kleją, bo nie mają glutenu, czyli nie są "glutowate" :-),
    ja używam orkiszowej, dzieci uwielbiają, sama też unikam gluteny, laktozy.... więc wiem o co chodzi :-).
    Uwaga, dla osób, które nie trawią laktozy, można kupić jogurt jakiś eko, i poczekać do końca jego ważności, laktoza wtedy jest już w większej części strawiona :-). Wiadomo w przypadku zimnej wilgoci w orgazniźmie nabiał krowi nie jest wskazany w ogóle ale od czasu do czasu, szczególnie w upalne dni, odrobinka nie zaszkodzi tak bardzo, szczególnie w godzinach okołoobiadowych, Pozdrawiam, magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej hej Madziu :) masz rację z tymi glutowatymi mąkami :)) Teoretycznie znalazłam kilka przepisów na ciasto pierożkowe z gryczanej, ja się jednak poddałam po półgodzinnej walce, bo właśnie tak jak mówisz - nie kleiło się kompletnie ;(
      Ja niestety nie mogę nabiału krowiego nawet pozbawionego laktozy, ale może innym ludkom pomoże Twoja porada :) pozdrawiam ciepło !! :)

      Usuń
  4. http://magicaljune.pl/pierogi-z-maki-gryczanej-ze-szpinakiem-i-suszonymi-pomidorami/ Na tym blogu jest bardzo dobry przepis na pierogi z mąki gryczanej, Próbowałam ciasto ładnie się klei, nic się nie rozpada, a pierożki mają bardzo smakowity wygląd :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo dziękuję Ci pięknie :) na pewno wypróbuję ! :)

      Usuń
  5. Przepis na ciasto jest genialny! Bardzo mi się przydał przy robieniu pierogów na święta. Polecam wszystkim, którzy mają nietolerancje (nie alergie!) na pszenice. My oboje z mężem po pszenicy umieramy, a orkiszowa z pełnego przemiału jest super! Ślicznie dziękuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja robilam w tym roku pierogi z maki orkiszowej pelnoziarnistej z kapusta i grzybami. Są cudowne poprostu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  7. A zrobilam z niej dlatego, że innej w danym monencie nie miałam ☺

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...